Stanowisko ON ws. programów edukacyjnych „Szkoła z TVP”
Jako naukowcy, rodzice i obywatele wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec jakości prowadzonej przez Telewizję Publiczną działalności edukacyjnej w ramach cyklu “Szkoła z TVP”. Prowadzący transmitowane zajęcia popełniają rażące błędy merytoryczne. Forma zajęć video oferowana dzieciom i młodzieży przez TVP pozwala sądzić, że nauczyciele prowadzący nie zostali w żaden sposób przygotowani do przekazywania wiedzy na wizji. Realizacja programów, jak i sposoby przedstawiania treści merytorycznych, są archaiczne i anachroniczne. Zajęcia prowadzone są bez pomysłu i określenia wyraźnych celów kształcenia. Zamiast wspierać edukacyjnie dzieci, w szczególności te, które nie mają dostępu do nowoczesnych środków nauczania zdalnego, programy te czynią z nauki i pracy nauczycieli farsę. Wrażenie przygotowania programów w pośpiechu i przy zaangażowaniu minimalnych środków jest wyjątkowo przykre w kontekście rozmachu przedsięwzięć rozrywkowych realizowanych przez TVP.
Protestujemy przeciwko takim formom kształcenia. Programy edukacyjne powinny być realizowane pod nadzorem merytorycznym ze strony kompetentnych metodyków nauczania – zarówno nauczania początkowego, jak i w zakresie nauczania przedmiotowego. Ze strony Telewizji Polskiej oczekiwalibyśmy zaś zaangażowania nauczycieli przygotowanych do roli prowadzących oraz profesjonalnego podejścia do technicznego opracowania tych programów.
Pragniemy zwrócić uwagę, że programy TVP realizowane w ramach cyklu “Szkoła z TVP” przez swą formę i treść deprecjonują zawód nauczyciela. Ukazując nieporadnych prowadzących, obniżają autorytet całego środowiska nauczycielskiego, którego krytyką Telewizja Publiczna zajmowała się wyjątkowo aktywnie podczas ubiegłorocznego strajku. Nie ma na to naszej zgody!
Jednocześnie z satysfakcją odnotowujemy, że wielu naukowców-popularyzatorów i nauczycieli we własnych domach przygotowuje audycje internetowe o dużej wartości merytorycznej, atrakcyjne wizualnie i budzące ciekawość odbiorców. Mogą być one swobodnie wykorzystywane w kształceniu zdalnym na wszystkich poziomach nauczania. Serdecznie im za to dziękujemy!